Att skapa engagemang
Ett flertal internationella studier visar på att en av de mest prioriterade frågorna för ledare är att se till att ha engagerade medarbetare. Så om detta är så viktigt, hur kan vi skapa engagemang? Några saker man kan tänkta på är följande:
För det första - i en företagsvärld där det ständigt sker förändringar och omstruktureringar krävs stabilitet i vision, värderingar, inriktning och principer – det som driver företaget. Engagemang är ju något som byggs långsiktigt men som snabbt kan förstöras. När det blåser behöver vissa saker fortfarande förbli stabila.
”Trivs jag med min chef så trivs jag på jobbet!” Som ledare är det viktigt att få sina medarbetare att känna sig viktiga och framgångsrika. Det sägs ofta att människor söker sig till företag men lämnar chefer. Chefer har en oerhört viktig roll i att försöka skapa en bra arbetsplats, att lyssna och ta sig tid för sina medarbetare. Engagemang i företag är inte en HR-fråga utan snarare en chefsfråga. Alla chefer har dock inte en naturlig fallenhet för att skapa engagemang. Då behöver vi som företag kunna stötta med utbildning för att dessa chefer bättre skall kunna uppmuntra, ge feedback, coacha, utmana och inspirera mm.
Att prata om att de anställda är företagets viktigaste resurs är ju bra men då måste vi också mena det i praktiken. Medarbetare är inte bara resurser (vilka som helst) utan människor som vi behöver ge rätt förutsättningar, utifrån deras egna drivkrafter och person, för att de skall kunna arbeta och utvecklas på ett bra sätt. Att varje individ har tydliga mål är naturligtvis också viktigt för engagemang och framför allt hur dessa är meningsfulla och bidrar till bolagets helhet.
Anställda behöver kunna känna sig betydelsefulla och att deras idéer och tankar tas tillvara och att de får möjlighet att utvecklas. Då behöver vi skapa en kultur och system som lyssnar på sådana idéer och där vi har en tilltro till att folk både kan och vill. Medarbetare vill känna sig delaktiga, sedda och lyssnade på och de förväntar sig att bli konsulterade i frågor som rör dem. Att ha tydligt ansvar och delegerade befogenheter med resurser för att genomföra idéer skapar kraft och engagemang.
Och som sagt, delegering och delaktighet betyder inte att ledningen kan abdikera.
Som Richard Berglund, som doktorerat i ämnet Att skapa engagement, uttryckte sig. "Tvärtom blir den svåra uppgiften att samordna initiativ från ”botten” och driva på från ”toppen”. Då krävs mycket närvaro, kommunikation och förståelse, och inte minst ”att leva som man lär”
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Mais Hasan » Självdisciplin – låter tråkigt men viktigt för framgång: ”Hej, Vem skrev den artikeln? Tack på förhand Mvh Mais”
-
Lars Ander » Sex megatrender som påverkar arbetslivet, karriären och ledarskapet de kommande 10-15 åren: ”Optimalt träff för det nya ledarskapets prognos. Delat detta och fått många posi..”
-
Åsa Bergman Målbäck » Söka jobb på 40-talet: ”Det är en gruvlig tur att vi har slutat kontrollera tungbett :-).”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
målstyrning resiliens värdegrund autentiskt ledarskap arbetsliv arbete kunskapsöverföring fantastiska ledaare platta organisationer holakrati hantera hinder konflikt nätverk förändringsledning självdisciplin skjuta upp incitament åldersdiskriminering nyckelkompetenser trygghet reflektera remot management misslyckande go with the flow tvivel nystart ledningsgrupp semester ledare energi feedback drömjobb search mötesstruktur rättvisa risk och kontroll medarbetare kompetensutveckling modiga ledare talent management referenser mod mentoring lärande tystnad inspiration ledaregenskaper leda på distans nätverka samtal det goda ledarskapet goda samtal kravprofil team söka jobb karriärcoaching strengthsfinder karriär effektiva möten motivation mål förändring personlig utveckling personligt ledarskap coaching ledarskap rekrytering karriärutveckling ledarutveckling grupputveckling outplacement styrkor assessment osäkerhet karriärplanering engagemang karriärmål personliga egenskaper självledarskap balans fatta beslut talanger beslutsfällor employer branding arbetssätt megatrender motivationsfaktorer livsintentioner att leda andra karriärhinder rädsla framtid seminarier busyholic introvert självförtroende arbeta under press tid lyckoindex ledarskapet arbetstagare chef värdeord kundfokus framgång extrovert delegera platsannonser fira segrar vägval kreativa möten strategisk kompetensutveckling sätta mål linkedin 50+ arbetsgivare växande pandemi lyssnande lycka beteendestilar utveckla medarbetare vara nöjd distansledarskap kompassriktning headhunting svagheter johari fönster prokrastinera litteratur distansarbete